Kolor różowy
Być może nie jesteś fanką różu, ale zapewniam Cię, że z całą pewnością istnieje taki odcień tego koloru, w którym wyglądałabyś obłędnie ?
Psychologia kolorów…czyli Róż nie tylko dla Barbie.
Być może nie jesteś fanką różu, ale zapewniam Cię, że z całą pewnością istnieje taki odcień tego koloru, w którym wyglądałabyś obłędnie ?
Przyjrzyjmy się więc nieco bliżej różowi i jego obecności kulturze czy życiu codziennym.
Jedna z pierwszych wzmianek o różu pochodzi z Odysei, w której to Homer opisywał różowy wschód słońca.
W starożytności jego znaczenie najczęściej dotyczyło nieba i ludzkiego ciała.
W średniowieczu kolor ten nie miał większego znaczenia, gdyż preferowano krwiste karmazyny i burgundy.
Róż niekiedy pojawiał się w modzie damskiej, ale najczęściej było to odzienie Jezusa przedstawiane w malarstwie.
Najważniejszym okresem historii dla różu był XVIII wiek. Wszystkie europejskie dwory wówczas szalały na punkcie pastelowych barw, a to wszystko za sprawą Madame de Pompadour, słynnej kochanki Ludwika XV.
Na portretach różowy coraz częściej przedstawiano jako kolor uwodzenia lub przeciwnie- niewinności. Coraz rzadziej był jednak kojarzony z religią.
A teraz ciekawostka dla mężczyzn, a być może i również dla kobiet.
Czy wiecie, że XIX wieczna Anglia była kolebką różowej odzieży chłopięcej…tak, tak chłopięcej.
Chłopców uważano wówczas za małych mężczyzn. Jako że mundury angielskie były czerwone, chłopców często ubierano w "małą czerwień", czyli róż.
Kolor różowy nie jest kolorem podstawowym, a tylko barwą pośrednią, którą otrzymujemy w połączeniu czerwieni z bielą. Zależnie od nasycenia może mieć więcej właściwości jednej lub drugiej barwy.
Kobiety zaczęły nosić różowy dopiero po II Wojnie Światowej i dopiero wtedy barwie tej przypisano dziewczęce atrybuty.
Wynikało to z faktu, że mężczyźni „przejęli” kolor niebieski, gdyż taki kolor miały wówczas stroje robocze czy mundury w odcieniach szarości.
Różowy to kolor, który wywołuje pozytywne odczucia związane z:
czułością
przyjaźnią
delikatnością i dziecinnością,
romantyczną miłością, ale bez podtekstów seksualnych
to kolor ludzi odważnych i pewnych siebie, którzy nie obawiają się ryzykować
Różowy ma tendencję do wyciszenia, zwalczania stresu i zmniejszania agresywności.
Niemniej jednak jest też ciemna strona tego koloru, a mianowicie niektórzy uważają go za kolor tandety…zbyt cukierkowy, przesłodzony.
Mimo przewrotnej historii różu, jest on w dużej mierze wykorzystywany również do celów marketingowych.
Kolor ten wykorzystują głównie marki produktów dla kobiet, ale też firmy telekomunikacyjne, które w ten właśnie sposób jasno komunikują swój charakter lub charakter sprzedawanych produktów.
Comments
Leave your comment